Fugro

Reasult

Het doel van School at Sea

Challenge your world

You sail, you learn

Fast forward yourself

Het schip de Thalassa

Het schip de Thalassa

Logo School at Sea

Het motto van School at Sea, letterlijk: School op Zee. Met een groep van 15- en 16-jarige leerlingen met een driemaster de Atlantische oceaan overzeilen. Een reis waarvoor we 6 maanden van huis zijn en 12.000 zeemijl zullen afleggen. Een ervaring om nooit meer te vergeten. Ik ben één van de 37 leerlingen die volgend jaar in 4 havo, 4 vwo of 5 vwo zitten. Een achterstand voor school oplopen zit er niet in, want school gaat gewoon door, natuurlijk op een totaal andere manier. Als ik na deze 6 maanden terugkom, ga ik gewoon mijn 5 vwo afmaken op mijn huidige school. Daarvoor hoef je niet 6 maanden van huis. Maar waarom wel? Om natuurlijk vaardigheden te ontwikkelen die ik minder op school leer. Tijdens de reis zullen we verschillende uitwisselingen hebben met de lokale bevolking. Een echte onderdompeling in nieuwe niet-westerse culturen. En omdat ze op sommige plekken alleen Spaans spreken, krijgen we het eerste deel van de reis ook verplicht een basis Spaan. Een tallship besturen kan je natuurlijk nooit alleen. Daarom is samenwerken enorm belangrijk. Bij samenwerking hoort ook vertrouwen op de anderen: ik moet er zorgeloos vanuit kunnen gaan dat de beslissingen van iemand anders goed zijn. Bijvoorbeeld tijdens mijn schooltijd. Andere leerlingen hebben dan de verantwoordelijkheid om het schip veilig te laten varen en ik moet gerust kunnen leren. Een van de vele voorbeelden waar je afhankelijk bent van iemand anders. Daarnaast leer ik zelf mijn schoolwerk in te plannen. We moeten natuurlijk gewoon de lesstof volgen en dus moet je de lesstof van de zes maanden op reis zelf inplannen. Een vaardigheid die ik mijn hele leven nodig ga hebben. Omdat ik geen uitleg krijgt, moet ik ook nog eens alles zelf leren. Natuurlijk zijn er docenten die graag helpen.

Gedurende de hele reis zitten we met zo'n 45 mensen aan boord. Dat betekent dat we elkaar leren kennen op een niveau zoals je maar weinig mensen kent. Soms dagen of weken volledig afgesloten van de buitenwereld betekent dat de mensen op het schip degenen zijn met wie je je problemen bespreekt, een andere keus is er niet. Zolang geen invloeden van buiten betekent ook dat we een eigen cultuur kunnen ontwikkelen. We kunnen alle slechte dingen van thuis weglaten en alle mooie dingen bewaren tot een totaal nieuwe School at Sea cultuur.

Voor €20 kan ik 10 zeemijl varen, ik ga er 12.000 varen. Hoeveel wilt u mij op weg helpen?

Varen

Maar School at Sea is niet alleen school. Ook het varen het schip is onderdeel van het programma, zo zijn er gedurende deze zes maanden vier scheepsovernames van elk zo'n driehonderd zeemijl. Tijdens deze periode doet de bemanning een stapje terug en wij, als leerlingen, een stapje vooruit. Uiteindelijk zullen we zonder ingrepen van de bemanning het schip kunnen varen. Voor deze scheepsovernames moeten we op taken solliciteren, dat gebeurt officieel met een motivatiebrief. Naast de verplichte taken als kapitein, stuurman, kok, schoonmaak, maar ook een taak als de machinist, mogen we zelf taken bedenken voor iets dat op het schip moet gebeuren.

De dagen op het schip

Gedurende de hele reis zullen de school- en wachtdagen wisselen in een vast patroon: twee dagen school, twee dagen wacht. Tijdens de wacht krijg ik een taak op het schip die ik moet uitvoeren. Deze taken hebben altijd iets te maken met het varen of leven aan boord. Wacht moet 24 uur per dag, want we varen continu. De wachtgroep zal verdeeld worden, zo heeft iedereen 4 uur op, 8 uur af. Gedurende de 8 uur af ben ik 'vrij'. Natuurlijk niet echt, er moet altijd wel ergens iets gebeuren en slapen is ook heel belangrijk. Ook reparaties aan boord zullen we zelf moeten doen, als we midden op zee motorpech krijgen, kunnen we niet even langs de garage. De groep van dit schooljaar heeft zelfs een lekkage moeten repareren. Wilt u meer weten over het leven op een schip? Sponsor mij en lees het in de blog.

School op het schip

School op het schip

De route

Natuurlijk moet er een route gevaren worden. We gaan de Atlantische Oceaan overzeilen en gedurende deze tocht komen we als eerste langs de Canarische Eilanden, we zullen aanmeren op Tenerife en daar zullen we de Teide beklimmen. Hier doen we activiteiten samen met de lokale bevolking, maar wat dat is, is nog niet bekend. Daarna gaan we verder naar Kaapverdië. Dit zal de laatste stop voor de Grote Oversteek van ruim 2 weken. Na deze twee weken eindeloze zee komen we aan in Dominica. Hier zullen we naar de Boiling Lakes gaan wandelen. Ook zullen we een aantal dagen logeren bij de Rastafa's. Vervolgens komt het nieuwe jaar eraan; dat vieren we op Curaçao. Na de feesttijd gaan we verder naar Panama. Hier is het genieten van de mooie stranden en helderblauwe zee. Vervolgens komen we in Cuba. Daar zullen we in kleine groepjes de echte cultuur gaan ontdekken. Van Cuba naar Bermuda. De laatste stop voor de Grote Oversteek de andere kant op. Nu naar de Azoren. Daar zullen we op Faial een mooie kadetekening maken. Ook is hier nog onze solo-bivak om ons voor te bereiden op de bewoonde wereld in Nederland. En dan komt land inzicht: IJmuiden, de laatste, maar dan ook echt allerlaatste keer aanleggen, maar School at Sea zit in mij en zal daar nooit meer uit ontsnappen.

De route van School at Sea

De route van School at Sea.

Fugro

Reasult